Besviken, ledsen och arg på sjukvården.

 
Har precis kommit hem ifrån läkaren på vårdcentralen här i samhället där jag bor. Klockan är strax efter tre på eftermiddagen och jag fick ta ut ledigt för att hinna ifrån jobbet till läkartiden kl 14. Läkaren var lite sen som vanligt. Men så är det. Jag sökte till läkaren för att jag vill ha hjälp. Få en diagnos i landstingets system så att jag också kanske kan få hjälp. Hjälp som jag faktiskt också betalat en del för genom den skatt jag betalar. Hjälp som finns men som vi sjuka inte får. Inte genom landstinget iallafall. Inte i mitt landsting. I andra delar av Sverige får man lite av vården men man får se till att veta själv vad man ska be om och säga till läkaren för de vet inte. Läkare vet inte vad lipödem är. När jag bokade mitt läkarbesök bad jag läkaren att läsa på innan om lipödem. Det hade vederbörande inte gjort. Hen hade ingen aning verkade det som. Jag sökte till läkaren för att få hjälp med mitt lipödem, för att få hjälp med min smärta, min tryckkänslighet, min tyngdkänsla, mina blåmärken, mina överbelastade leder och mitt felställda skelett. Min "övervikt" som jag inte får bort för den går inte att banta bort. Det hjälper inte hur lite, mycket eller vad jag äter. Hur lite eller mycket jag tränar. Den sitter kvar. Precis som min smärta, fel och överbelastning, tyngdkänsla, tryckkänslighet. Det är kvar. Jag hade förberett mig väl. Tagit fram mina journaler ifrån tidigare besök där jag sökt hjälp för samma sak. Journaler ifrån landstinget där de jag träffat faktiskt tycker att mina symtom stämmer överens med lipödem. Jag har tidigare träffat två olika lymfterapeuter inom landstinget som skrivit detta i mina journaler. Jag hade även med papper med ifrån en privat lymfterapeut som precis beskriver hur det är och vad som stämmer in och i vilket stadie av lipödem jag är. Det pappret bläddrade läkaren förbi ganska fort. Papprena ifrån landstinget ögnade hen igenom som hastigast. Läkaren kände snabbt på min arm. Och tryckte snabbt på mitt smalben. Det var den undersökningen som gjordes. Läkaren ville iallafall låna kvar mina journaler och läsa igenom medans vi väntar på provsvaren. Just det! Provsvaren, för det var den "behandling" jag fick, vi kollar lever, sköldkörtel, kolestrol osv. Prover som antagligen inte kommer visa något avvikande. Och blev såklart erbjuden en Gastric bypass som jag tackade nej till och försökte förklara att det inte kommer hjälpa mig men läkaren lyssnade inte på vad jag sade utan började förklara att det minskar ju magsäcken så du får i dig mindre kalorier. Jag försökte åter igen förklara att det inte spelade någon roll hur mycket eller lite jag äter och tränar. Det hjälper inte! Jag är ärlig och berättade att jag inte tränade eller åt jättebra just nu men att jag gått ner ca 10 kg i vikt men att mina mått när jag mäter kroppen fortfarande är de samma som tidigare. Jag berättade även att jag tidvis hade varit duktig och tränat mycket men att det ändå inte hjälpt. Behöver jag ens berätta att jag inte kände mig trodd? Jag hade även med fakta om lipödem som jag också lämnade. Hoppas verkligen att de papprena också läs. En artikel ifrån läkartidningen, en vanlig artikel samt information ifrån svenska ödemförbundet. Jag gick och lämnade mina fyra rör blod och en skvätt urin i labbet och väntar nu på svar ifrån läkaren. Hen skulle ringa eller skicka ett brev. Hoppas hem iallafall har läst igenom faktan och mina journaler.
//Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0