Timpenning ?

I kväll har jag sytt ihop ännu lite mer delar till min virkade filt (typ baby filt). Den består av 36 virkade rutor som ska sys ihop och sen ska det virkas en kant runt om.  Hittills har jag lagt ner ca 45 timmar på den och den är inte ens klar. Visst jag virkar inte så super fort men ändå. Jag har tre remsor att sy ihop och sen virka kanten runtom. Men tänk om man kunde fått timpeng på det arbetet? Säg 125kr timmen, det blir 5625 kronor! Och folk klagar på att det är dyrt att köpa tex handstickade sockor eller tröjor! Tror inte folk förstår vilket arbete som faktiskt ligger bakom ett hantverk. Som i mitt fall, först måste man göra eller köpa garn, sen virka, fästa trådar, sy ihop och virka en fin kant runt om. Det är verkligen tid och arbete bakom handarbeten. Och nu har jag ändå ett enkelt mönster, tänk de som har mer komplicerade mönster med olika färger etc etc.. Folk förstår verkligen inte vilket arbete och hur mycket tid det ligger bakom fina handarbeten och hantverk av andra slag och det är väldigt tråkigt tycker jag. För jag tror att om folk förstod tror skulle de värdesätta och uppskatta hantverk/handarbetade saker mer och vara villiga att faktiskt betala en liten större summa än en spottstyver av vad produkten egentligen är värd.
Tänk på det nästa gång du ser ett hantverk eller ett handarbete...
//Anna
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0