När man försöker..

När man försöker vara vän med sin kropp och miljön och testar det ena ekologiska efter det andra i kroppsvårdsprodukt och de luktar värre och värre. I dag testades icas egna märke med ekologiskt balsam som jag tror är helt ok i innehållsförteckningen. Ja det beror ju ioförsig då på hur hårt man drar gränsen, min gräns är inte så superhård eftersom jag fortfarande ser mig som en novis i det här ämnet och inte kan så mycket än men försöker lära mig och hitta det som fungerar för mig. Har iallafall lärt mig att i pricip alla färdiga produkter inte är så bra... De renaste produkterna får man genom att göra dem själv och då vet man ju precis vad de innehåller men ibland vill man ha en snabb lösning även om jag tror de finns bra hemmagjorda alternativ som är lika smidiga och snabba att använda bara man har funnit ett bra resept och har gjort dem, så som deon jag gjorde tidigare. Den är ju färdig att bara smeta på precis som en köpt deo men man ska även där hitta det som är bra och fungerar för en själv (ja jag ska utvärdera deon någon dag och skriva ett inlägg om den). Nåja det jag villa berätta om vara iallafall det här balsament som verkligen luktar .. bläää. Har även testat urtekrams och det luktar lika men ännu värre. Tror inte jag kommer att använda det mer, kommer nog göra slut på det jag ahr hemma men inte köpa det igen.
 
Nåja vart ett litet kortare inlägg, här kommer en liten lista på annat jag försöker göra, det mesta för miljöns skull men även min egen och plånbokens.
 
◊ duscha kortare och inte lika ofta, blir ju oftare på sommaren när man är svettig å så annars duschar jag bara när jag behöver. Lika med hårtvätt. Förr tvättade jag håret varje gång jag duschade/badade men nu gör jag det kanske en gång i veckan eller om det blir smutsigt.
◊ hänga upp tvätten i stället för att köra torktumlaren
◊ köra fulla diskmaskiner
◊ sopsortera och återvinna i den mån jag klarar av i nuläget
◊  tvättar disktrasor i stället för att slänga dem
◊ samlar regnvatten till trädgården
 
Saker jag behöver bli bättre på är att samåka eller gå/cykla om jag inte ska så långt. Vill ju även byta ut så mycket plast som möjligt men vill inte köpa allt nytt på engång för det är ju också en miljöpåverkan utan jag har som mål att byta ut det i den takt det går sönder eller behöver bytas ut. Då har jag även tid på mig att hitta bättre alternativ och lära mig saker innan jag köper nytt. Vill ju även hitta bättre produkter för kroppsvård dels för miljön och dels för min egen kropps skull.  Och så maten, vill kunna köpa mer närproducerat och ekologiskt alternativt odla själv. Har en större dröm om något liknande självförsörjning på grönsaker och så men det kommer nog förbli en dröm, men man ska aldrig säga aldrig. Vi får se vad framtiden utvisar. Just nu går det ju inte så bra för min trädgård iallafall.. Sniglar å rådjur förstör och det är inte sån fart på växtligheten. ror inte jag får någon gurka eller squash i år...
 
Vill avsluta med ett litet visdomsord. Sen får det vara bra för i kväll.
 
"Ingen kan göra allt men alla kan göra något" och det här är min början.
 
// Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0