LIp/Lymf ödem

 
 
Jaha, då har man tvättat en massa bandage eller vad ni nu kallar det. Och detta är bara en liten del av allt jag har och använder... Håller ju på att försöka bli utredd för mina ben och att jag har så svårt att gå ner i vikt så att jag kan få rätt hjälp, samt är typ exakt kopia av min mor som troligtvis har lymf/lip ödem. Hon har ju inte fått någon ordenlig diagnos men hon behandlas för ödem och det hjälper henne och nu när jag med träffat sjukgymnast/lymfterapeut och börjat fått behandling så har det även hjälpt mig med en del, och hon lymfterapeuten jag går hos tror jag har lymfödem och vill att jag ska bli ordentligt utredd men då behöver jag en remiss från en läkare efterson de ända som typ kan fastställa en diagnos finns i Lund eller Stockholm. Så i morgon ska jag träffa läkaren. Ska bli roligt att se vad de säger och gör. Och om de har läst/har journalkopiorna som lymterapeuten skickat dit. Slår vad om att de slarvat bort dem ^^ Ja, jag har ju inte så höga och bra tankar om min vårdcentral tyvärr.. Men hoppas på det bästa. 
 
Mor min har jo troligen lip ödem, att det bildas fett men lymfterapeuten tror att jag har lymf ödem, att lymfvätskan inte fungerar som den ska och samlas så jag blir liksom som svullen. Det finns inget botemedel för detta varken lip eller lymf -ödem men man kan behanda symtomen och vanligts vis får man använda komprissionsstrumpor, därav att jag får linda mina ben. Och det har hjälpt lite grann, på den här  tiden jag har gått lindad har jag minskat mellan 0,5 - 3 cm. Mestadels runt knä och lår. Jag har även fått använda en slags pump som gör kompirissoner/trycker och sen /fått massage för att stimulera lymsystemet. 
 
Nej nog om detta, nu ska jag ut och sätta upp grangirlang ljusslingorna så det blir gjort någon gång. Skulle ju vart uppe redan till helgen som var men hann inte med det.. Så får skynda mig nu innan det blir kallt och mörkt igen, solen håller ju redan på att försvinna ner bakom hustaken !
 
// Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0