Julklappsverkstaden avslöjar

Just ja, innan jul skrev jag ju att jag hade julklappsverkstad här hemma i köket men jag har ju glömt bort att visa vad som tillverkades så här kommer avslöjandet nu när julklappen är levererad och öppnad!
Jag gjorde en kapsylöppnare till min pappa. Eller ja, inte själva öppnaren utan handtaget. Kommer bilder lite längre ner!
Började med att gå in på byns secondhand affärer och införskaffa mig lite kapsylöppnare med fula handtag eller helt i metall. Hittade en i metall, en med trähandtag och en med plasthandtag, den sistnämnda hade finast öppnare så blev till att ta bort plasthandtaget med hjälp av kniv och olika tänger. Sen åktes de vill svärfar för att "sno" lite nytt trämaterial att göra ett nytt fint handtag av. Började med att tälja/karva ur lite i brädbitarna för att kapsylöppnaren skulle få plats emellan träbitarna när jag limmade ihop dem. Det fick torka ordentligt och sen var det dax för att komma på en fin form. Blev dock inte riktigt som jag tänkt mig i slutändan men jag vart faktiskt väldigt nöjd ändå! Trots att det inte blev perfekt. 
När formen var bestämt sågade jag ut den i bandsågen samt grovsågade lite på formen för att sedan tälja lite och slipa till runda mjuka former. Tycker jag fick till en bra form som var skön att hålla i. Sen blev de till att rita lite mönster att utsmycka handtaget med. Kollade på olika kurbitsmotiv för inspiration. Fram med brännpennan för att sätta mönstret på pränt och sedan oljade jag in handtaget. 
 
 
Tror allt jag fick godkänt av pappsen!  Går väl lite i hans fotspår med min kreativitet. Och pappa har nog fått sin kreativa ådra ifrån sin pappa. Farfar målade tydligen och broderade korsstygn men min pappa är inte lika mycke för sånt finlir utan där är det mer snickeri, snideri och svarvning som gäller och jag har nog fått min kreativitet ifrån båda då jag är mångsysslare haha. Jag kanske inte heller är så mycket för det allra,  allra, minsta pysslet tex som en tändstickstavla farfar och limmat ihop och målat fint motiv på och jag har inte jobbat så mycket med trä egentligen trots jag hade träslöjd så länge jag fick välja slöjd själv i skolan men jag tyckte det var väldigt roligt att göra denna kapsylöppnare och få testa lite nya verktyg som jag inte använt sen någon gång i slöjden så det var roligt! Kanske blir någon mer kapsylöppnare i framtiden när det blir lite varmare att stå ute på svärfars loge å slöjda ;)
//Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0