Julmat å proppfulla magar :)

Ja nu har det varit ett sådant där skriv uppehåll igen. Jag har helt enkelt gjort massa andra saker så det har inte blivit av att skriva helt enkelt. Förra helgen var jag ju ner till Skara med två andra kompisar för att hälsa på en tredje kompis. Det var mycket trevligt och vilken mysig lägenhet hon hade ! Mycket fin, nästan lite avis ;)
 
 
Mycket snack,skratt och skoj och filmtittande blev det och en del spelade sällskapsspel.På lördagen var vi till Skövde Arena och badade på äventyrsbadet.Det var helt okej, och vi hade en trevlig dag, förutom när vi åkte "vildforsen" som var segare än vattenrutschkanorna förutom i slutet där man blev dränkt, bokstavligen dränkt !  
 
Andra gången vi åkte i vildforsen trodde jag nästan att jag skulle dö då jag blev så nertryckt av forsen och fick så mycket vatten i munnen och lungorna och nästan fick panik. Hade jag inte kommit upp då jag gjorde hade jag nog fått panik och svalt ännu mer vatten å så hade någon fått rädda mig. Och jag måste nog yttra mig lite om badvakten också, det stod en badvakt där i slutet som liksom skulle hålla koll så man inte drunknade antagligen, men jag tycker inte han skötte sitt jobb särskillt bra.Han liksom bara stod där och sträckte inte ens ner den där jävla metallgrejen med handtag på då när jag var under vattnet jättalänge och typ hostade upp halva bassängen när jag väl kom upp till ytan. Han frågade inte ens om det var okej med mig efter att jag hostat allt vatten, det skulle iallfall jag göra om jag var badvakt där när man ser att någon liksom fått världens kallsup
och nästan spyr upp vattnet och knappt orkar gå upp för stegen från bassängen...
 
Men men, på kvällen blev det mer film och sällskapsspel och så slog vi till på stort och gick ut och åt på kinarestureang. Riktigt gott :) Måste ju passa på då tillfälle bjuds då det inte är så ofta det blir klina/thaimat eller liknande längre då sambon inte gilar sådan mat. 
 
Efter helgen nere i Skara bar det hem till Västerås med tjejerna igen och sen hem till mamma och pappa fram till tisdagen då jag åkte hem hit till Värmland igen. I onsdags var det scoutkväll och sen på torsdag skola och på torsdagskvällen kom mor och far hit då de skulle få sin julklapp på lördagskvällen som bestod av att jag
bjöd dem och sambon och jag på julbord i kvarnen i Borgvik. Kvarnens vilda julbord.
Så efter en fredag med storstäd som mor och jag var duktiga att utförde blev det en lördag med lite godistillverkning i form av chokladpraliner och sen på kvällen blev det julbord. Det var verkligen trevligt och vilket fantastiskt julbod !
Så mycket goda saker och mycket trevligt då man blev välkommen av en värdinna och serverad glögg och pepparkakor och sen visad till bordet.  Därefter kom chefskocken ut och berättade lite om hur man åt julbord och vad det var för maträtter.
Där fanns blandannat 6 sorters sillar, rökt och gravad lax, gravad gädda, massor med olika sorters kallskuret kött, skinka, rostbiff, kärlknöl av älg, lite olika korvar, ostar, kex, rökt älghjärta och rentunga
( eller om det var tvärt om? Och tungan var godast faktiskt ! Men den ser nog äckligast ut i slakteriet.. ) Jansson och Karlssons, älg och björnköttbullar, viltsvinsrevbensspjäll och en hel kalkon. Ja det var bara lite av julbordets läckerheter, och dessertbordet ska vi inte tala om ! Världens godaste risalamalta ! ♥
 
Och sen i dag blev det till att ta det lungt, fortfarande lite paltkoma från gårdagskvällen skulle jag tro.
Mamma och pappa åkte hem och gubben å jag gjorde oss iordning för att fira Diamant bröllop med mormor och morfar som nu har varit gifta i 60 år ! Ja så klart var  mormor och morfars alla barn och barnbarn med. Firandet var på en resturang " här i byn "  och bestod så klart av julbord. Men ack, även fast magen nästan fortfarande verkade full av gårdagens julborde gick det ner en hel del i dag med ! Fast nu får det nog allt bli fasta ända fram till julafton så vi orkar med min goda middag jag ska laga då ! Även den med lite vilttema ;) 
 
Puss å hej, leverpastej !
// Anna 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0