Mobbing stinker !

I dag blir det lite mer trädgårdsarbete. Ska fylla på lite jord i rabbaterna och sedan plantera lite panseer i en korg på framsidan så det ser lite trevligare ut vid trappen och ytterdörren.

I kväll är det scouter och i dag ska jag ha andakt. Då brukar någon av ledarna läsa någon text ur barnens bibiel eller berätta om något viktigt. Men jag känner att vi har läst så mycket ur den där bibieln och det kan vara kul att få höra och göra något annorlunda.  Så jag ska prata om mobbning. Ett viktigt ämne som tåls att prata mycket och ofta om. Det finns så otroligt många personer som blir mobbade eller mobbas, även stora som små personer. Och det tycker jag inte om. Usch för mobbning !!
_
Jag har tänkt jag ska berätta som en saga om  två personer, en kille som blir retan för att vara "glasögonorm" och en tjej som blir retad för att hon spelar hockey. Och med hjälp av ett papper som knöglas ihop och slätas ut ska jag konkret visa hur de här personerna känner sig. Ja, det här kanske ni känner igen en del. Jag har fått iden från en text som gick runt på facebook för ett bra atg sedan då en lärare i england tror jag det var förkalrade för sina elever om mobbning med hjälp av ett papper. Jag tyckte hennes sätt att förklara och göra det på barnens nivå var så bra och det tror jag är väldigt viktigt för att barnen verkligen ska förstå. Det kanske är lika med vuxna människor. De kanske också behöver få det visat konkret så att det verkligen fastnar och man har något att kika tillbaka på, kika tillbaka på det här pappret som är ett fint slätt papper, knöglas ihop, slätas ut men inte blir det där fina släta pappret igen, även om man säger förlåt så är det ett skrynkligt och fult papper...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0